nedeľa 19. augusta 2012

Čítanie s porozumením

Už dlhé roky sa na Slovensku hovorí o tom, že deti majú problém s niečím, čomu sa hovorí čítanie  s porozumením. Vždy som túto otázku vnímal ako vzdialený a preháňaný problém, však ako môže mať niekto problém porozumieť písanému textu, že? Od kedy sa však na tomto blogu začali objavovať dlhšie diskusie pod príspevkami a ja som si sem - tam začal prezerať aj diskusie k článkom mimo neho, pochopil som, že situácia je oveľa horšia, ako som si kedy predstavoval.

Príklad z môjho blogu

Napríklad môj pár dní starý relatívne kontroverzný článok, ktorý sa skladal prevažne s citátov z Biblie a minima vlastného textu, vzbudil celkom vášnivú diskusiu, pričom niekoľko ľudí evidentne nedokáže rozpoznať rozdiel medzi mojim výrokom „Biblia nie je bezchybný zdroj morálky“ a výrokom, ktorý mi vo svojich reakciách pripisovali „Biblia bola v čase svojho vzniku najväčším barbarstvom široko ďaleko“. Najsmutnejšie je, že jeden z diskutujúcich, ktorý nevidel rozdiel v týchto dvoch výrokoch, o sebe v podstate ešte napísal, že sa čítaním živí.  Ďalšou bežnou ukážkou neschopnosti rozumieť písanému textu bolo v tomto prípade nevšímanie si slovíčka „dokonalý“ a „bezchybný“, niektorí ľudia sa totiž sťažovali, že som v  článku vynechal tie pekné pasáže, ktoré Biblia ponúka. Tiež však pri tvrdení, že Biblia nie je bezchybný zdroj morálky nemajú žiadnu výpovednú hodnotu. Ak je v niečom čo i len jedna chyba, za žiadnych okolností to nemôže byť bezchybné. Takéto reakcie ma udivovali ešte o to viac, že som v poslednom odstavci tohto článku napísal „Na záver by som chcel dodať, že je samozrejmé, že Biblia obsahuje aj pekné a celkom hodnotné myšlienky, ako som sa však snažil ukázať,  obsahuje aj množstvo takých, ktoré už jednoznačne nepatria do tohto storočia a boli mnohokrát prekonané.“,  čo je veta, ktorou by som si myslel, že dávam dosť jasne najavo, že netvrdím, že je celý obsah knihy zlý.

Trocha hypotetizovania

Možno je to len moja naivná predstava, ale mám pocit, že zlé porozumenie textu priamo súvisí aj zo vznikom mnohých konšpiračných teórií, samozrejme často skombinované s efektom hry telefón, ktorú si iste pamätáte zo základnej školy, ale  hranej so stovkami, tisíckami a niekedy aj viac hráčmi.

Dôvod?

Každopádne dosť už so špekuláciami. Pravdou je, že asi už každému z nás sa stalo, že sme si niečo niekedy zle prečítali. Myslím že to je úplne normálny jav. Ak ste však niekedy nazreli do bahna internetových diskusií, určite ste si všimli, či už šlo o diskusie k článkom, videám, alebo hoci aj obrázkom, že príspevky, ktoré nemajú s obsahom pôvodného príspevku absolútne nič spoločné, respektíve evidentne si ho s niečím mýlia,  vôbec nie sú také zriedkavé, ako by človek s dôverou v ľudský druh dúfal. Osobne pochybujem, že tento jav je spôsobený niečím takým jednoduchým ako školský systém. Myslím si, že skôr to bude dôsledok akéhosi zvláštneho názoru veľkej časti spoločnosti, že každý názor má rovnakú váhu bez ohľadu na to, či dáva zmysel alebo či sa aspoň týka danej problematiky spojením s prostým faktom, že čo sa týka inteligencie, skoro 50% populácie sa nachádza v ľavej časti Gausovej krivky. 

A čo s tým?

Po pravde, vôbec netuším, či sa dá tento problém nejako vyriešiť alebo aspoň zmierniť a tento článok má preto asi formu obyčajného sťažovania sa, ale to však hádam nevadí, aj posťažovať sa občas treba. Iste, možno neviem o žiadnom zaručenom spôsobe ako tomuto problému pomôcť, ale ak tiež patríte medzi ľudí, ktorým to vadí, určite neublíži začať od seba a snažiť sa hovoriť najviac k veci, ako je to možné a vždy upozorňovať na názory, ktoré buď nedávajú zmysel alebo sú úplne o niečom inom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára